Is Ibiza meer dan alleen een party eiland?

Miss Happy Hippy zou Miss Happy Hippy niet zijn als ze nog nooit op het hippie eiland Ibiza zou zijn geweest. Dus vloog ik afgelopen Maart samen met mijn vriend naar dit betoverende eiland. Iedereen praat altijd over het “Ibiza gevoel” en dit wilde ik zelf ook wel eens gaan ervaren.

We vertrokken de zondag in de carnavalsvakantie net voordat het feestgedruis in Limburg echt ging losbarsten. We wisten dat het in Ibiza laagseizoen was, dus we hadden niet verwacht dat er veel te doen was. We gingen voornamelijk voor een weekje rust, zon en wat cultuur.

Tijdens de wintermaanden kun je niet rechtstreeks naar Ibiza vliegen, dit gaat altijd met een tussenstop, deze tussenstop was voor ons in Barcelona, het was zo een nacht om ook weer snel te vergeten. De airco maakte namelijk zo een kabaal dat ik het gevoel had dat er ieder uur een f16 de lucht in ging.

Ibiza Style appartementNa een onrustige nacht en wat inhaalslaap in het vliegtuig arriveerden we maandagmiddag op Ibiza. Het weer was meteen lekker aangenaam, al waaide het wel flink. We pakten direct een taxi naar het appartement. Dit huurde we van een Nederlander, het was een heel gezellig, schoon, knus appartement. Iedere kamer had een bepaald thema, helemaal ingericht in Ibiza Style.

De eerste middag slenterde we wat door de stad en we vroegen ons af of het normaal was dat het zo rustig was. We hadden niet veel toeristen verwacht, maar dit was wel erg akelig rustig. Na een uurtje kwamen we erachter dat het siësta time was, de stad leefde meteen helemaal op.

Laatste tussenstop van de dag.

De 2de dag huurde we een scooter en vertrokken we gepakt met landkaart en fotocamera om het eiland te gaan verkennen. Ik wilde heel graag naar een hippie markt, om daar wat mooie foto’s te maken en leuke spulletjes te kopen. Helaas waren en geen andere toeristen en geen toeristen ook geen hippie markt. We reden de hele middag van plaatsje, naar plaatsje en stapten af en toe af om van de mooie omgeving te genieten. Wat ons op viel was dat er weinig toeristische activiteiten waren. Dit zal zeker ook met het seizoen te maken hebben, maar ook met het feit dat Ibiza voornamelijk een party eiland is, waar je in de zomer vooral geniet van de mensen, het weer en het strand.

In de zomer topdrukte, buiten het seizoen net een gevangenis.

In de zomer topdrukte, buiten het seizoen niks.

Ik had veel gehoord over de Ushiaia discotheek in Ibiza en wilde deze graag even met eigen ogen zien. Het was een stukje lopen, maar met de voeten in het zand en de zon op je bol was dit goed te doen. Af en toe stopten we op het strand om even uit te rusten en wat zon mee te pakken. Zoals je kunt zien op foto’s was het er erg uitgestorven, maar ik kan me voorstellen dat het hier echt te doen is in de zomer! Het hele dorpje erom heen was gericht op feestende mensen, leuk om dit eens in stil stand te zien.

We probeerden ons een beetje aan te passen aan de siësta en gingen meestal in de namiddag nog wat slenteren door Ibiza stad. Gelukkig waren de winkels in Ibiza wel het gehele jaar geopend! Ik wilde graag kleding en accessoires kopen met veel kleur, ik moet dan altijd direct aan Ibiza denken.

De oude stad kijkt neer op de nieuwe stad.

Ibiza stad is ingedeeld in 2 delen; het nieuwe en het oude gedeelte. In het nieuwe gedeelte hadden wij het appartement, hier liggen alle winkels, restaurants en barretjes. Het oude gedeelte laat een stukje geschiedenis zien wat ook echt in leven word gehouden door middel van Musea’s. Omdat het weer wat minder werd besloten we de voorlaatste dag naar the old city te gaan.

We hadden de weersvoorspelling goed in de gaten gehouden en de laatste dag was het stralend weer, dus stonden we vroeg op en genoten we de hele dag van de zon op het strand. Wat had ik hier naar verlangd, na maanden van regen, wind en kou.
Het ’s avonds haalden we lekkere verse sushi bij een van de beste sushi restaurants van Ibiza. Heeeerlijk!!
Na het koffer te hebben ingepakt en het laatste wijntje op het balkon te hebben gedronken gingen we vroeg slapen, om de dag erna weer terug te keren naar ons eigen stekkie. Het was een heerlijke vakantie, we waren lekker bijgekleurd en helemaal uitgerust.

Om antwoord te geven op de vraag of Ibiza echt alleen een party eiland is; moet ik toch JA antwoorden. Want zijn er geen party’s, dan zijn er geen toeristen en zijn er geen toeristen dan is er geen leven op Ibiza. Dan is het “gewoon” een eiland, waar je lekker kunt genieten van de rust.
Wel willen we nog een keertje terug in het hoogseizoen. Maar dan voor een lang weekend, met een dik gevulde beurs en een leuke groep mensen, om het “echte”  party eiland gevoel te beleven!