5 daagjes Sicilië

Na een half jaar hard te hebben gewerkt stond de zomervakantie eindelijk voor de deur. Omdat het weer in Nederland ons weer eens ernstig in de steek liet, boekte we 5 daagjes Sicilië. Om eerlijk te zijn, zijn we hier per toeval bij uit gekomen. Omdat we in een specifieke periode de vakantie moesten boeken heb ik gekeken welke mogelijkheden er waren in die periode met Ryan Air vanaf vliegveld Maastricht Aachen Aiport. Mijn eerste zoek resultaat kwam uit bij Trapani, ik had hier nog nooit van gehoord. Maar nadat ik het gegoogeld had werd me duidelijk dat dit op Sicilië lag, ik zag alleen maar foto’s van een blauwe zee, witte stranden en een gemiddelde temperatuur van 35 graden, we hoefden hier dan ook niet lang over na te denken en hebben direct geboekt.

Sicilie kopie 2Onze vakantie begon op zaterdag, we vlogen die avond naar Sicilië, die dag had ik wel nog even thuis alles gepoetst, geeft met toch altijd een fijn gevoel! Maastricht Aachen Airport is denk ik het kleinste vliegveld van Nederland, het voordeel is dat het voor ons maar 20 minuutjes rijden is. Je hoeft alleen even door de douane, in te stappen en hatseklats de lucht in. We waren allang niet meer in het hoogseizoen op vakantie geweest, dus die drukte was weer even wennen. Het is me wel weer even duidelijk geworden dat ik nu nog geen kinderen wil, wat een gedoe, met buggy en kind, nog een kind, koffers, knuffels.. Pfoee.. ik word al nerveus als ik er over nadenk. Het was maar 2 uur en nog wat vliegen, dus na wat tijdschriften te hebben doorgebladerd, muziek te hebben geluisterd en wat te hebben gepowernapt stonden we alweer met beide benen aan de grond op Sicilië.

In Sicilië spreken ze Italiaans en Italianen en Engels is nog steeds geen goede combinatie. We zouden opgepikt worden vanaf het vliegveld in Trapani maar helaas door het niet begrijpen van de Engelse taal was de chauffeur ons vergeten. Gelukkig waren we in de vakantie stemming en na 20 minuutjes wachten werden we opgepikt. Het appartement wat we geboekt hadden was een standaard appartement, maar omdat we op vakantie toch de hele dag de deur uit zijn, maakt ons dit nooit zoveel uit. Als het maar schoon is! De eigenaar van het appartement gaf ons nog uitleg over wat we allemaal konden doen, nadat we wat gegeten hadden, vielen we als een blok in slaap.

Zoetigheid op de vroege morgen

Zoetigheid op de vroege ochtend

Omdat onze eerste echte vakantie dag een zondag was en mijn vriend lichtelijk overwerkt en verkouden op Sicilië was gearriveerd, besloten we om de eerste dag naar het strand te gaand en gewoon he-le-maal niks te doen.

Omdat mijn dag niet kan beginnen zonder ontbijt gingen we hier eerst naar opzoek, het viel me al snel op dat Italianen het liefst ontbijten met zoetigheid, normaal zit ik iedere dag netjes aan een bakje yoghurt met muesli, maar die dag liet ik me verleiden door een heerlijke chocolade croissant en een echte Italiaanse espresso, hij was zo sterk dat je er nog net geen mes en vork bij nodig had.

First day at the beach

Na het ontbijt ploften we neer onder een palmboom, ik smeerde mijn getinte huid in met factor 50 (!), ( we hadden immers al zoveel zon uren gehad in Nederland…) en verplaatsten ons die dag alleen maar om even af te koelen in het water. Nadat de klok 18.30 had geslagen besloten we dat het tijd was om eens op zoek te gaan na een supermarkt, dom natuurlijk want het was zondag en geen enkele supermarkt was nog open.
We besloten om terug te gaan naar het appartement om ons op te tutten en te gaan uiteten. Ik genoot van een heerlijke vis pasta met een glaasje wijn.
Tijdens het eten bedacht ik me op eens dat we ons na een hele dag zon als herboren voelde. Mijn vriend voelde zich weer fit en zijn verkoudheid was als sneeuw door de de zon verdwenen, op zo een momenten vind ik het echt jammer dat ik in Nederland woon, ik kan ECHT genieten van de zon! Heerlijk!!

Een beetje gespannen

De 2de dag (Maandag) besloten we om er op uit te gaan, we wilden een scooter gaan huren en dan langs de kust gaan toeren. We kwamen er al snel achter dat het ‘High-High season’ was, want er was geen scooter meer te krijgen. Nadat we bij verhuurpunt nummer 5 arriveerde waren we ‘the Lucky one’ want er hadden mensen afgebeld. De scooter huurde we voor dinsdag en ook maakte we direct een reservering voor een mini- cruise, deze planden we voor woensdag. Omdat we die dag toch graag wat wilde ondernemen besloten we om naar Ericé te gaan, vanuit Ericé kun je namelijk met een kabelbaan naar de oude stad. Omdat ik van kleins af aan al hoogtevrees heb, was dit serieus een overwinning voor me. Ik had letterlijk het zweet tussen de billen staan, gelukkig was het niet super hoog en rammelde de de kabelbaan niet. Het was een echte ervaring en zeker de moeite waard. De oude stad was echt typisch Italiaans, smalle straatjes, overal streek producten en er lag een kasteel.

Het was echt de moeite waard!

Het uitzicht vanuit de kabelbaan

Na een uur te hebben rondgelopen gingen we weer terug met de kabelbaan, ik genoot meer dan de heenreis. Het was echt de moeite waard! Nadat we uiteindelijk de juiste bus terug hadden gevonden hebben we nog even een paar uurtjes lekker gerelaxt aan het stand. De supermarkten waren gelukkig vandaag wel open, dus kochte we wat boodschappen en kookte de enige echte pasta a la Luca!Het was nog redelijk vroeg, dus we besloten om een kijkje te nemen in Trapani zelf, nadat we een paar straatjes hadden doorgelopen kwamen we in het centrum uit. Het toerisme in Sicilië is de laatste jaren erg gegroeid, je merkt dit aan de vele souvenir winkels en de vele terrasjes. We ploften neer bij een heel relax tentje, ik bestelde een fijne Belini.

San vito lo capo, een echte badplaats.

San vito lo capo een, echte badplaats.

Dinsdag, de 3de dag stonden we vroeg op om te beginnen aan onze scooter trip, zoals we een dag eerder nog de ‘the Lucky one’ waren, hadden we die dag wat minder geluk. De mensen waar we de scooter van zouden overnemen besloten om iets later terug te keren, onze scooter trip startte 1,5 uur later dan gepland. Maar nadat we in het zonnetje langs de kust reden, waren we dit al snel vergeten. Onze eerste stop was San Vito lo Capo, een echte badplaats.
We besloten om een lekkere duik in de zee te maken, wat afkoeling konden we wel gebruiken. Het was er wel heel erg druk, we vonden nog net een vierkante meter om onze handdoek en spullen te droppen.
Omdat we al veel tijd waren verloren, stapte we weer afgekoeld op de scooter om door de reizen naar het beschermde natuurgebied Lo Zingaro.

Een van de stranden van het natuurgebied

Dit is het eerste beschermde natuurgebied van Sicilië, nadat de regering hier jaren geleden hotels en toerisme wilden neer planten, zetten milieuactivisten en de lokale bevolking zich in om er een beschermd natuurgebied van te maken, met succes! We reden met ons scootertje naar de ingang en kregen in snel Engels uitgelegd dat we tussen de 3 en de 10 km konden wandelen. Omdat wij niet zo een wandelaars zijn, besloten we voor de 5 km te gaan. Een 2 liter fles water was die middag mijn redding, want met 37 graden over kiezel weggetjes met een foto camera om je nek wandelen, was best heftig. Ik snap wel waarom de bevolking geprotesteerd heeft, want het is echt een mooi stukje natuur. Om de 1,5 km was er strand, van kiezel strand tot rotsen waarvan je in de zee kon springen. We pakten deze verkoeling steeds mee, want een potje warm dat was het. Ik heb me serieus moeten inspannen om de laatste berg naar de grotten te beklimmen en nadat we de laatste foto’s hadden gemaakt besloten we om terug te lopen na het beginpunt. Serieus weer een ervaring rijker!

De natuur, het leek wel de woestijn.

De laatste stop was Segesta, in Segesta staat de best bewaarde tempel van Sicilië. Omdat onze scooter trip 1,5 uur later begon dan gepland kwamen we hier net te laat aan, ze waren het hek net aan het sluiten. Gelukkig legde ons een aardige meneer in zijn beste Engels uit dat als we iets verder door een smal weggetje op reden we de tempel toch nog konden zien. We maakten een paar mooie foto’s.

De best bewaarde tempel Griekse tempel van Sicilië

De voorlaatste 4de dag stond en een mini- cruise op de planning, deze hadden we maandag al geboekt. We stonden lekker vroeg op en ontbeten met een lekker vers broodje van bij de slager en een espresso. Toen we om half tien bij de boot aankwamen, waren we niet alleen. Ik heb een beetje een haat/liefde verhouding met varen op de zee. Ik vind het super fijn en kan er echt van genieten, alleen raak ik een beetje in paniek als de zee wild is en de boot gaat schommelen. Ik heb uit ervaring geleerd om achter bij de motor te gaan zitten, hier is het schommelen het minste. Gelukkig kon ik na een paar minuten genieten van het uitzicht! we bezochten die dag 2 eilanden: Favagnana en Marettimo. Op het Favagna genoten we een uurtje aan het strand, op Marretimo dronken we een drankje en genoten we van het uitzicht, met op de achtergrond het kletteren van de zee tegen de rotsen.
Cruise eiland
In de tijd tussen het bezoeken van de eilanden zorgde de staff voor een 3 gangen menu. Omdat ik alweer even was gewend aan de zee, verhuisden we naar de voorzijde van de boot. Dat was toch wel een ultiem geluks-moment, samen genieten van een heerlijke lunch, in de zon, midden op de zee met een wijntje on the side! Rond 18.00 vaarden we terug naar Sicilië, om eerlijk te zijn vond ik het niet erg. Na een hele dag was ik weer even klaar met de zee. We betaalde voor deze hele dag inclusief lunch € 45,-. Het was echt de moeite waard, heerlijke dag gehad!
Onze laatste avond gingen we naar het stadje Trapani, waar we onder het genot van een lekkere mojito de vakantie analyseerde. We zijn er in totaal 4 hele dagen geweest, maar het voelde veel langer. We hebben echt genoten!

Sicilië is perfect voor een paar dagen ontspanning, je kunt er genieten van het lekker weer, het strand en de cultuur. Zeker een aanrader!