Boek review: Gone Girl

0

“Wurgend spannend” Mathijs van Nieuwkerk “Met geen enkele andere thriller te vergelijken” Herman Koch “Perfect proza” De volkskrant “Lees en huivert” VN Detective en thrillergids “Verreweg de beste psychologische thriller” NCR Handelsblad “Verbluffende plot” De Morgen

• Samenvatting van het boek:

Het boek gaat over Nick en Amy, een gelukkig getrouwd stel. Nick en Amy wonen in New York en genieten van het perfecte leventje. Nick is schrijver en Amy hoeft eigenlijk niet te werken, maar om toch het gevoel te hebben dat ze iets “nuttigs” doet maakt ze vragenlijsten voor glossies. Omdat de moeder van Nick ziek wordt verhuizen ze terug naar het geboortedorp van Nick. Hier begint Nick samen met zijn zus Go “de Bar”. De bar word bekostigd met het laatste spaargeld van Amy. Het ooit zo perfecte huwelijk lijkt niet meer te zijn wat het was. Op de dag dat ze 5 jaar getrouwd zijn maakt Nick bekend dat zijn beeldschone Amy vermist word. De politie verdenkt hem vrijwel direct. Nick zweert dat hij onschuldig is, maar door de druk van de media, zijn leugens en bedrog word het verhaal wat hij verteld steeds ongeloofwaardiger. Zijn vreemde gedrag roept de grootste vraag op: Heeft Nick zijn vrouw vermoord?

• Mijn mening
Ik lees geregeld een boek, vaak als ik wat meer vrije tijd heb. Ik kreeg dit boek van Sinterklaas. Het boek is ook al verfilmt en voordat ik de film wil zien moet ik eerst het boek hebben gelezen. Normaal lees ik nooit thrillers. Ik vind het namelijk moeilijk een boek weg te leggen, vooral als het spannend is. Daarom lees ik het liefst van die echte damesboeken. Waarvan je van te voren al weet hoe het verhaal gaat aflopen. Boeken waar je vooral niet bij hoeft na te denken. Maar mijn vriend vertelde me dat dit echt een goed boek was, dus besloot ik het te lezen. En ik moet bekennen. Ik denk dat dit het spannendste boek is wat ik ooit gelezen heb. Waarom? Omdat het heel apart geschreven is. Het boek bestaat eigenlijk uit 3 delen. Deel 1: Jongen verliest meisje. Deel 2: Jongen ontmoet meisje. Deel 3: Jongen krijgt meisje terug. Het word geschreven uit het ik-perspectief. Amy en Nick vertellen afwisselend hun verhaal. Ze wisselen zich af per hoofdstuk en dit maakt het verhaal echt spannend en uniek. Toen ik het boek uit had gelezen moest ik het verhaal even laten bezinken. Ik had me het einde namelijk iets anders voorgesteld. Als je het boek aan het lezen bent, gaat het verhaal leven in je hoofd. De manier van schrijven zorgt ervoor dat je, al lezend zelf een einde aan het bedenken bent. Het liep anders af dan ik had gedacht…. Ik kan het boek echt iedereen aanraden en is zowel geschikt voor de man als voor de vrouw. Dus heb je ook wat spanning nodig in de donkere wintermaanden? Twijfel dan niet en lees het boek.

Gone Girl [verloren vrouw] van Gillian Flynn is voor €10,- te koop via bol.com.

8.2 Awesome

Ik vind dit het spannendste boek dat ik ooit gelezen heb. Vooral de manier waarop het boek geschreven is. Amy en Nick ( de hoofdpersonages) vertellen afwisselend hun verhaal. Je word dus ieder hoofdstuk van hot naar haar gesleurd. Het verhaal gaat alle kanten op en je weet zelf soms niet meer wat je moet geloven. Echt de moeite waard om te lezen! Het boek krijgt een dikke 9,8 en dit heeft het zeker verdiend!

• Spannend 9
  • Verhaal 8,8
  • Indrukwekkend 9