Stedentrip Parijs: wat een wereldstad!

Parijs ligt ongeveer 400 kilometer van ons vandaan, toch was ik nog nooit in deze wereldstad geweest. Om hier verandering in te brengen gaf ik mijn vriend 4 dagen Parijs cadeau. Hij blij met een “speciaal” cadeau, ik blij omdat ik eindelijk naar Parijs kon. Omdat iedereen wel ongeveer weet wat de hoogtepunten in Parijs zijn, ga ik hier niet te diep op in. Ik vertel jullie wat mijn ervaringen zijn en geef jullie enkele tips hoe je zoveel mogelijk kunt zien in 4 dagen Parijs!

Het vervoer

Ik heb er voor gekozen om met de Thalys naar Parijs te gaan. Je bent er vanuit station Luik binnen 2 uur. Normaal ben ik niet zo een fan van het “openbaar vervoer”. Maar het reizen met de Thalys heb ik echt als prettig ervaren. Je kunt de tickets pas 3 maanden van te voren boeken. Zorg ervoor (als het mogelijk is) om zo vroeg mogelijk je tickets te regelen, dit scheelt namelijk enorm in prijs. Kijk ook altijd goed naar de tijdstippen. Als je heel vroeg in de ochtend reist of heel laat in de avond, kun je soms voor nog geen €25,- reizen. Soms staat er bij het reserveren van je ticket dat je voor €5,- meer 1ste klas kunt reizen, dit is zeker de moeite waard. Op de heenreis, zaten we 1ste klas. Het is toch net iets comfortabeler. De stoelen zitten heerlijk, je kunt hier makkelijk een dutje in doen. Ook krijg je een hapje en drankje aangeboden tijdens de reis.

Let's go! Met de Thalys richting Parijs!

Let’s go! Met de Thalys richting Parijs!

Hapje en drankje tijdens de reis. Net zoals in een vliegtuig. Super fijn! (dit is alleen als je kiest voor 1ste klasse)

Aan het einde van de reis kregen we een Macaron. Een typisch Frans koekje.

Het verblijf

We verbleven de 3 nachten in Hotel Savoy. Dit hotel ligt iets buiten Parijs. Ik boekte dit hotel via Travelbird.nl. Ik kan deze website aan iedereen aanraden als je een stedentrip gaat maken. Je vind er namelijk voor meestal 2 à 3 nachten “standaard” hotels met wel 50 tot soms 70% korting. Omdat je bij een stedentrip toch alleen maar op de hotelkamer bent om te slapen vind ik het zonde om hier veel geld aan uit te geven. Het hotel had een kleine spa. Wat erg aangenaam was, na de vele kilometers die we maakten iedere dag!

Het vervoer in Parijs

Via een collega kreeg ik de tip om op het station Garde du Nord (hier kom je aan met de Thalys) metro tickets te kopen. Een metro ticket kost €7,- p.p per dag. We hebben dus 4 dagen gereisd voor €56,-. Een koopje dus, als je de treintarieven in Nederland gewend bent!

Pont neuf. Een van de vele metrostations. Zonder de metro hadden we nooit zoveel kunnen zien. Echt een super uitvinding! Luc zocht met via een metrokaart precies uit welke metro we moesten pakken.

Pont neuf. Een van de vele metrostations. Zonder de metro hadden we nooit zoveel kunnen zien. Echt een super uitvinding! Luc zocht via een metrokaart precies uit welke metro we moesten pakken.

Dag 1: Voetbalwedstrijd Paris Saint-Germain VS Caen

Paris Saint-Germain VS Caen. 14 februari 2015

De 1ste dag gingen we naar de voetbal wedstrijd: Paris Saint-Germain – Caen. De tickets kocht ik via Viagogo, als je er vroeg bij bent, valt de prijs erg mee. We vinden het beide leuk om naar een wedstrijd te gaan kijken. Als je dan toch in Parijs bent, hoor je ook naar Paris Saint-Germain te gaan. Ik vind Zlatan Ibrahimović echt een top voetballer, erg interessant om hem eens van zo dicht bij te zien voetballen. De wedstrijd liep een beetje raar af, het heeft de gehele wedstrijd 2-0 voor Paris Saint- Germain gestaan. In de 88ste minuut en in de blessuretijd scoorde Caen. Waardoor het geheel onverwacht gelijk stond. De sfeer wat in een stadion hangt vind ik altijd fantastisch, dat moet je gewoon een keertje hebben meegemaakt!

Selfie in het stadion.

Dag 2: Fietstocht met Bike About Tours, Champs d’Elysees, Arc du triomphe en de Eifeltoren

De fietstocht maakten we met Bike About Tours.

Onze 2de dag startten we met een fietstocht door Parijs met Bike About Tours. Noud, een vriend van ons, attendeerde ons hier op. Het leuke van Bike About Tours is dat je geen tour krijgt langs de “bekende” bezienswaardigheden. Omdat je deze heel makkelijk op eigen houtje kunt doen. De gids was een leuke jongedame, die op een vlotte en grappige manier vertelde over de geschiedenis en bijzonderheden van de gebouwen en plaatsen. De fietstocht duurde ongeveer 3,5 uur. Onderweg stopte we even om te lunchen. Omdat we op dag 1 naar de voetbal wedstrijd waren geweest was dit onze 1ste dag in Parijs zelf. Het was ideaal om deze te starten met deze tour, zo was het makkelijker om ons daarna wegwijs te maken in Parijs.

Onze gids was een leuke jongedame. Af en toe stopten we zodat ze ons het een en ander kon uitleggen over de gebouwen of andere bezienswaardigheden. We staan op dit moment bij de Universiteit Charlemagne

Smal straatje met gezellige restaurantjes.

De achterkant van de Notre Dame.

Ik sta hier in een tuin die hoort bij de duurste appartementen van Parijs.

Uitzicht tijdens de tour. Er zijn een aantal bruggen in Parijs. Iedere brug heeft zijn eigen verhaal.

Notre Dame

Tijdens de tour was er ook tijd voor een lunch. We aten een broodje bij Paul. Paul is een bakker die ook belegde broodjes, pizza's en allerlei andere dingen verkoopt. Je komt Paul overal in Parijs tegen. Je kunt er voor een normale prijs een broodje en een kopje koffie drinken.

Tijdens de tour was er ook tijd voor een lunch. We aten een broodje bij Paul. Paul is een bakker die ook belegde broodjes, pizza’s en allerlei andere dingen verkoopt. Je komt Paul overal in Parijs tegen. Je kunt er voor een normale prijs een broodje en een kopje koffie drinken.

Na de fietstocht zijn we met de metro naar de Champs d’Elysees gegaan. Deze liepen we helemaal af, om aan het einde de Arc du Triopmhe te zien staan. Daarna liepen we door naar de Eifeltoren!
Opzicht is het allemaal makkelijk te doen te voet, zorg wel dat je schoenen aan hebt waar je makkelijk op loopt!

Zoek de toerist! Ik heb mijn ogen uitgekeken op de Champe d'Elysees. Er liepen zoveel mensen rond en overal waar je keek waren winkels. Erg indrukwekkend!

Zoek de toerist! Ik heb mijn ogen uitgekeken op de Champe d’Elysees. Er liepen zoveel mensen rond en overal waar je keek waren winkels. Erg indrukwekkend!

Louis Vuitton. De winkels op de Champs d'Elysees zien er toch nét wat anders uit dan de winkels in Maastricht. Als je een keertje in Parijs bent moet je echt naar de winkel van Abercrombie & Fitch. Ook al vind je de kleding niks, de winkel zelf is alleen al de moeite waard.

Louis Vuitton. De winkels op de Champs d’Elysees zien er toch nét wat anders uit dan de winkels in Maastricht. Als je een keertje in Parijs bent moet je echt naar de winkel van Abercrombie & Fitch. Ook al vind je de kleding niks, de winkel zelf is alleen al de moeite waard.

Arc du Triopmhe

Poseren bij de Arc du Triomphe

Daar is ie dan: de Eifeltoren! Kan ik ook weer van mijn "to do" list afspreken. "Op de foto met de Eifeltoren".

Daar is ie dan: de Eifeltoren! Kan ik ook weer van mijn “to do” list afstrepen. “Op de foto met de Eifeltoren”.

Dag 3: Moulin Rouge, Montmartre, Puces de Clignancourt, Louvre, Slotjesbrug, Galerie Vivienne & Sightseeing per boot

Op dag 3 pakten we vroeg de metro om naar Montmartre te gaan. We stapten uit bij metrostation Blanche. Direct nadat we de trappen van het metrostation waren opgelopen stonden we voor de Moulin Rouge. Vanuit hier beklommen we de heuvel om zo bij de kathedraal Sacre Coeur en Place du Tetre uit te komen. Het was heerlijk weer, de zon scheen lekker. Boven op de berg, voor de kathedraal, heb je uitzicht over heel Parijs. De kathedraal kun je gratis naar binnen, omdat er gewoon kerkdiensten plaats vinden moet je wel erg stil zijn en mag je geen foto’s maken.

Moulin Rouge. Er zijn nog iedere avond voorstellingen. Een kaartje kost rondom de €100,-

Smal, gezellig straatje bij Montmartre.

Selfie bij de Kathedraal. Vanuit hier heb je goed uitzicht over Parijs!

Nadat we ons weer een lekker broodje bij Bakkerij Paul hadden gegeten, pakten we de metro om naar de Puces de Clignancourt oftewel “de grootste rommelmarkt van de wereld” te gaan. We hebben onze ogen uit gekeken. Het is een markt met antiek, vintage en echte “rommel”. Maar je vind er ook heel veel kleding en schoenen. Na een uurtje hadden we het gezien en reisden we terug richting het centrum. Ik had namelijk een slotje cadeau gekregen voor mijn verjaardag en dit wilde ik graag ophangen op de “slotjes” brug in Parijs. Er zijn een aantal bruggen die vol hangen met “liefdes” slotjes. Op dit moment zijn er veel demonstraties tegen de slotjes die worden opgehangen. De panelen worden namelijk te zwaar en vallen dan in het geheel in het water. Gelukkig vond ik wel nog een plaatsje en hing ik mijn slotje op. De sleutel gooide ik symbolisch in het water!

Yes,  hij hangt!

Yes, hij hangt!

Helemaal happy, missie geslaagd ;)

Helemaal happy, missie geslaagd 😉

Het Louvre had de dag vantevoren zoveel indruk op ons gemaakt, dat we op eigen houtje zijn terug gegaan. Het is niet normaal hoe groot het Louvre is. Ik ben gek op gebouwen waar een verhaal achter zit. Het mooie aan het gebouw vind ik dat het bestaat uit duizenden details, ik heb me een paar keer afgevraagd hoe ze dit vroeger zo mooi hebben kunnen maken.
Na al deze sightseeing was ik wel aan toe aan een uurtje shoppen. We gingen daarom naar Galerie Vivienne de met glas overdekte winkelstraat. Helaas was dit niet wat ik me er van had voorgesteld, het was een mini winkelstraat met vooral chique boutiques. Wel leuk om even door heen gelopen te hebben. Gelukkig waren er en nog tal van andere winkelstraten in Parijs en heb ik mijn kledingkast weer fijn kunnen aanvullen…

Het Louvre is zo groot dat je het gewoon niet op een foto krijgt.

La Louvre

Galerie Vivienne, de met glas overdekte winkelstraat.

We sloten onze voorlaatste dag af met een tour per boot over de Seine. Een collega had me geadviseerd om deze tour in het donker te maken omdat dan veel gebouwen mooi verlicht zijn. De Eifeltoren was het hoogtepunt van de Tour. Ik vind hem in verlichte toestand een stuk indrukwekkender dan overdag. Je koopt de tickets van de tour voor €10,- bij Vedettes du Pont-Neuf.

Tickets voor de boottocht.

Het hoogtepunt van de boottocht. De Eifeltoren by night!

Dag 4, de laatste dag: Het Paleis van Versailles

Omdat we in 3 dagen tijd al heel veel van Parijs hadden gezien besloten we om de laatste dag naar het Paleis van Versailles te gaan. Het paleis ligt 30 minuten van Parijs af, je kunt hier niet met de metro heen maar wel met de trein. Tickets voor de trein koop je gewoon op het metro station en kosten per persoon €14,- retour. Het Paleis van Versaiiles is vanuit het treinstation makkelijk te vinden, je hoeft eigenlijk alleen maar de massa achterna te lopen. Het paleis trekt iedere dag duizenden bezoekers. We waren er vroeg bij, maar het was echt stik druk. Gelukkig hadden we de dag van te voren al kaartjes gekocht bij een Fnac punt. Want er stond écht een lange rij! (Fnac punten vind je overal in Parijs, je koopt hier goedkoper je kaartjes. Het voordeel is dat je niet in de lange rijen hoeft te gaan staan. De wachttijden lopen soms op tot 1,5 uur.)
Eenmaal binnen weet je niet waar je moet kijken. Het Paleis van Versailles is echt een mooi stukje geschiedenis. Ik vind het altijd erg interessant om te weten hoe de mensen vroeger leefden. Het Paleis geeft je een goed beeld van hoe de koningen in welvaart baadden in die tijd. Als echte toeristen met digitale gids, foto- en videocamera in de hand hebben we een aantal uren door het Paleis heen gezworven. De spiegelzaal heeft toch wel de meeste indruk gemaakt, ook omdat sommige films in deze zaal zijn opgenomen. (bijvoorbeeld The man with the iron mask)

Dus ben je in Parijs en heb je tijd over, pak dan de trein en neem een kijkje in het Paleis van Versailles. Het is écht de moeite waard!

Paleis van Versailles

Het Paleis van Versailles

De "beroemde" spiegelzaal!

De “beroemde” spiegelzaal!

Het bed van de zonnekoning, die het paleis liet bouwen.

Met het bezoek aan het Paleis van Versailles kwam er een einde aan onze 4-daagse stedentrip Parijs. Het waren 4 geweldige dagen waar ik heel veel nieuwe indrukken heb opgedaan. Parijs is echt de nummer 1 wereldstad. Waar je ook kijkt, het barst van de boeiende gebouwen en vooral van de geschiedenis. Ik denk dat ik zeker nog wel een keertje terugga naar Parijs!