Welke sport past bij jou?

0

Ik heb een haat-liefdes verhouding met sporten. Er zijn van die dagen dat ik me echt naar de sportschool moet slepen, maar na de work-out voel ik me als herboren. Dat sporten gezond is voor lichaam en geest dat weten we nu wel. Maar wist je dat sporten je ook een (nog) leuker sociaal leven kan geven. Het is dan natuurlijk wel belangrijk dat je een sport kiest die bij je past en die je leuk vind. Ik heb de laatste jaren best veel verschillende sporten uitgeprobeerd en mijn ervaringen deel ik graag met je.

Teamsport

Ik heb 10 jaar gehandbald en 6 jaar gevoetbald. Je kunt dus wel concluderen dat teamsport en vooral balsport mijn favoriet is. Het leuke aan teamsport is dat je én bezig bent met sporten én dat je er leuke contacten aan overhoud. Ook train je gemiddeld zo een 2 keer per week en heb je 1 keer per week een wedstrijd. Waardoor je dus al snel 3 keer in de week sport. Als je een leuk team hebt voel je je als snel betrokken en verantwoordelijk, waardoor je ook minder snel een training afzegt. Helaas ben ik door een kruisband blessure en tijd gebrek moeten stoppen met voetbal. Maar ik mis het af en toe toch nog wel. Vooral de wedstrijden waren mijn favoriet, hierin kon ik me helemaal uitleven.

B-kick

B-kick heb ik een jaar gedaan en ik vond dit helemaal het einde! Bij b-kick combineer je boksbewegingen en kicktechnieken. Je traint iedere spier in je lichaam en je krijgt er een top conditie van. Wil je helemaal afgepeigerd zijn na een work-out? Dan is B-kick echt iets voor jou! Je krijgt er gegarandeerd een sixpack van. Moet je natuurlijk wel 3 keer in de week gaan trainen en een beetje op je voeding letten. Het fijne aan b-kick is dat je de oefeningen doet op een bokszak en dat je niet met iemand anders hoeft te sparren. Want dan vind ik minder leuk aan boksen, ik vind het toch iets vrouwelijker om zonder blauwe plekken door het leven te gaan.

Zumba

Zumba is een soort dans fitness, die Latijnse en internationale muziek met swingende dansbewegingen combineert. Ik heb een tijdje Zumba gedaan, ik ben ermee begonnen nadat ik gestopt was met voetballen. Opzicht 2 hele verschillende werelden. Van een Zumbales krijg ik goede zin, lekker swingen op happy- muziek. Het enige nadeel is dat ik qua sport net een jongen ben, mijn fijne motoriek is niet heel goed. Waardoor ik de danspasjes niet of nauwelijks onder de knie krijg. Daardoor doe ik bepaalde bewegingen niet goed en heb ik niet het gevoel dat ik gesport heb aan het einde van een Zumba les. Begrijp me niet verkeerd, Zumba is echt heel leuk. Maar voor mij is dansen gewoon niet weggelegd, je kunt niet overal goed in zijn, toch? Oh ja, trouwens. Wil je eens een Zumba lesje proberen? Neem dan een proefles bij Zumba Piloxing in het Heuvelland. Een vriendin geeft daar les en haar lessen zijn heel leuk!

FunXtional Cross Training

Sinds kort doe ik aan FunXtional Cross Training. Ik combineer deze “sport” met fitnessen. Deze workout duurt een half uur en je traint er je balans, flexibiliteit en conditie mee. Je traint in een groep die niet groter is dan 8 personen. Het voordeel van de FunXtional training is dat ik na dat half uur afgepeigerd ben en verder niet meer veel hoef te doen. Het is de perfecte work-out die past bij mijn drukke schema. Ik probeer voordat de les begint een half uur te fitnessen. Dan heb ik binnen 60 minuten alles gedaan: conditie, kracht, balans en flexibiliteit. Ik vind het een top “uitvinding” en een fijne workout die past bij het drukke leven dat we tegenwoordig allemaal hebben.

Fitness

Fitnessen is denk ik de sport die het meest bekend is bij iedereen, ik hoef dan ook niet uit te leggen wat het is. Zelf combineer ik fitnessen altijd met een andere sport. In de zomer probeer ik naast het fitnessen te hardlopen, zodat ik ook aan mijn conditie werk. Nu combineer ik het met de FunXtinal training. Omdat je fitnessen meestal in je eentje doet moet je er wel de discipline voor hebben, de enige stok achter de deur die je hebt is jezelf! Het fijne aan fitnessen is dat je kunt gaan wanneer het je uitkomt en je niet vastzit aan tijden en schema’s. In combinatie met de Funxtional is fitness voor mij op dit moment de beste keuze.

Piloxing knockout en Bodycombat

Ik combineer deze 2 sporten omdat ze voor mij in dezelfde categorie vallen. Piloxing is een combinatie van pilates, boksen en dans. Bodycombat is een combinatie van karate, boksen, tai chi en tae bo. Ik heb beide sporten beoefend en vind ze allebei heel leuk. Alleen loop ik hier tegen hetzelfde “probleem” aan als bij Zumba, de fijne motoriek. Bij zowel Piloxing als Bodycombat vinden de oefeningen plaats onder begeleiding van muziek en er zijn altijd oefeningen die ik niet onder de knie krijg. Ik was na een Piloxing les wel meer afgepeigerd dan na een Bodycombat les, dus als ik moet kiezen ga ik toch voor de Piloxing. Dus ik ga zeker nog eens een Piloxing les volgen!

Je ziet dat ik de afgelopen jaren best wat sporten heb uitgeoefend. Ondanks dat ik niet altijd zin heb in een workout en mijn agenda het niet altijd toelaat. Zou ik niet zonder sport kunnen. Want het afgepeigerde gevoel dat je hebt na een workout geeft je toch eens soort van zelfvertrouwen! Weet je nog niet zo goed welke sport bij jou past? Doe dan eens een proefles, want er is zeker ook een sport die ook jou van de bank krijgt!

Wat is jou favoriete sport?

Liefs,

Share.

Laat een reactie achter