Film review: Creed

0

Wie dacht dat Sylvester Stallone met pensioen is heeft het mis. Na jarenlang de hoofdrol te hebben gespeeld in de Rocky Balboa films, gebruikt hij nu zijn levenslange bokservaring voor het trainen van een jong aanstormend talent. Want voor de rol van Rocky Balboa word Stallone toch wat te oud. Gelukkig deelde regisseur Ryan Coogle deze mening waardoor Stallone de rol van trainer op zicht neemt. Op deze manier kan Michael B. Jordan de spotlight opzoeken, wat hij dan ook op indrukwekkende wijze doet. Stallone won voor zijn bijrol in deze film een Golden Globe én is genomineerd voor een oscar en dat is naar mijn mening dubbel en dik verdiend!

Samenvatting

Adonis ‘Donnie” Johnson speelt de zoon van Apollo Creed. Zijn vader heeft hij nooit gekend en zijn moeder is overleden. Hierdoor heeft hij geen stabiele thuissituatie en groeit hij in zijn jonge jaren in verschillende opvanghuizen en pleeggezinnen op. De vrouw van zijn vader neemt hem uiteindelijk in huis. Hierdoor komt hij erachter dat zijn vader “de legendarische bokslegende Apollo Creed” een verhouding had met zijn moeder. De jonge Donnie kan dit nieuws maar moeilijk verkroppen en verschuilt zijn ware afkomst met de naam van zijn moeder.

Op een dag zegt hij zijn kantoorbaan op en besluit een carrière als bokser te starten, om zo in de voetsporen van zijn vader te treden. Hij blijkt niet alleen de wil maar ook het talent van zijn vader te hebben geërfd. Hierdoor staat hij al snel met andere grote namen in de ring. Maar je kunt geen goede bokser worden als je geen goede trainer hebt. Apollo Creed was naast tegenstander- ook een goede vriend van Rocky Balboa. Dat Rocky een lang verleden heeft met de vader van Donnie zorgt voor een speciale band tussen de twee.

Mijn mening

Creed is in feite het zevende deel uit de Rocky Balboa reeks. Ondanks dat ik het verhaal zelf niet heel bijzonder vind heeft de film me toch kunnen boeien. Regisseur Ryan Coogle heeft eigenlijk de Rocky films van toen in een modern jasje gestoken. Hij heeft niet de intentie gehad om er iets origineels van te maken en is niet wanhopig op zoek gegaan naar een beter verhaal. Dat vind ik persoonlijk een pluspunt. Het verhaal is simpel: Donnie vind in de oude rot Rocky niet alleen een trainer maar ook een vader figuur. Daarnaast word Donnie verliefd op de liefde van zijn leven, die er niet erg blij mee is dat hij de ring in stapt. Je kunt bij deze film lekker achteruit zitten en je mee laten slepen in het verhaal. Ik zat bij het einde van de film op het puntje van mijn stoel… In de film word vaker gerefereerd naar gebeurtenissen uit de vorige films, wat het voor de echte Rocky fans toch net nog iets leuker maakt. De chemie tussen de 2 acteurs brengt de film naar een hoger level en ik zie in Michael B. Jordan misschien wel de nieuwe Rocky. Ik hoop en denk dat er zeker nog een vervolg komt op deze film!

8.2 Weer genoten!

De chemie tussen Stallone en Jordan heeft van dit zevende deel uit de Balboa reeks een boeiende film gemaakt. Was je fan van de Rocky films? Dan ben je ook fan van Creed!

• Verhaal 7