No stress – met deze 5 tips kom je een heel eind!

0

De laatste tijd zie ik best veel artikelen voorbij vliegen over jongeren die een burn-out hebben. Dit komt veel voor bij de leeftijdscategorie waar ik zelf ook onder val en heeft me aan het denken gezet. Voor de tijd waar we in leven is het ongeveer normaal geworden om het druk te hebben. Als je het niet druk hebt en geen stress ervaart, hoor je er ongeveer niet meer bij. Het is de normaalste zaak van de wereld om full-time te werken, een huishouden te runnen én daarnaast ook nog een bruisend sociaal leven te hebben. We willen het allemaal en het liefst zo intens mogelijk. Tel daar de prestatiedrang bij op die velen van de millennials ervaren en een burn-out ligt op de loer.
Meestal aan het begin van een nieuw jaar ga ik op de een of andere manier over dingen nadenken, dingen die ik anders wil. Mijn doel van 2018 is dat ik een rustiger leven wil. Ik wil niet meer geleefd worden, maar het leven bewuster mee maken. Ik wil dingen doen die ik leuk vind en niet onbelangrijk; meer tijd voor mezelf. Als ik het zo hard op uitspreek klinkt het best een beetje zweverig, misschien zit er diep in mij toch een hippie verscholen. Langzaam ben ik al begonnen met het realiseren van dit doel; de volgende 5 dingen hebben me hier al goed mee geholpen.

1. Koop vrije tijd

Vrije tijd kopen, hoe doe je dit? Heel simpel, door een poetsvrouw ‘aan te nemen’. Ik woon ongeveer 6 jaar samen met Luc. Altijd hebben we het huishouden gewoon zelf gedaan, ons appartement in Termaar was niet al te groot dus dit was ook makkelijk te doen. Maar nu we verhuisd zijn en een huis hebben, merkte ik al snel dat dit toch een íets ander verhaal is. Ik heb me nooit voorgenomen om een poetsvrouw aan te nemen, ik doe het liefst alles zelf en vond een poetsvrouw altijd een dingetje. Maar na een lange avondwandeling met hond en man, kwamen we tot de conclusie dat onze vrije tijd schaars is. Ook omdat we vrijwel ieder weekend klussen.

Ik weet van mezelf dat ik moeite heb met het fenomeen ‘de boel, de boel laten’. Ik kan niet tegen rommel en hou van een opgeruimd en schoon huis. Het nadeel hiervan is, dat ik dus altijd in mijn vrije tijd bezig ben met opruimen, poetsen, wasjes draaien én klussen. Na een half jaar dit te hebben gedaan, was ik er klaar mee. Dus komt er nu een aantal weken een poetsvrouw 4 uurtjes in de week poetsen.

Ik vind het in een woord fantastisch en kan het dan ook iedereen aanraden.

Ja, het kost geld, gemiddeld een 200 euro in de maand. Maar dan koop ik een paar schoenen minder en gaan we een keertje minder uit eten, dat is het me dubbel en dwars waard. In principe koop je zwart-wit gezien gewoon vrije tijd en dat is op dit moment in mijn leven net hetgeen wat ik nodig heb.

2. Bouw je eigen thuis fitness

We weten allemaal dat sporten goed voor ons is. Het is goed voor je lichaam en geest. Sporten is iets wat ik als eerste skip als ik het druk heb. Ik krijg het dan niet meer voor elkaar om na een werkdag of een drukke week me in mijn sportpakje te hijsen en vol er tegenaan te gaan. Eigenlijk zou ik dit wel moeten doen, sporten is goed tegen stress en je wordt er fitter van. Luc is sinds kort gestopt met voetbal, dus er moest een alternatief worden gezocht. Omdat ik van mening ben dat je je het zo makkelijk mogelijk in het leven moet maken, hebben we nu in de kelder onze eigen fitness. Er hangt een bokszak en er staat een bankdruk apparaat, ook hebben we een halterstang en losse gewichten. Hiermee kun je vrijwel alle oefeningen doen voor armen, borst, rug en benen. Wat hier zo fijn aan is, is dat ik de deur niet meer uit hoef (vooral in de winter is dit fijn) om zo even een half uurtje te knallen. Wat zeker ook een pluspunt is dat jezelf bepaald wanneer je sport. Je thuisfitness is immers altijd open!

In het weekend probeer ik ook nog met de hond een rondje te rennen, zodat ik ook een beetje aan mijn conditie werk. De hond moet toch uit, dus dat zijn 2 vliegen in een klap.

Oh ja, en op den duur spaar je je ook geld uit.

Je hebt al een thuisfitness voor 300 euro. Als je met 2personen een fitness abonnement afsluit, ben je 60 euro per maand kwijt. Dus na 5 maanden heb je de thuis fitness al terug verdiend. Feest!

3. Koop een agenda en schrijf alles op

Wat uit je hoofd is, hoef je niet meer aan te denken. Zo simpel is het! Schrijf in drukke periodes ál je afspraken op, ook de meest kleine dingen. Zoals; de vuilnis buiten zetten. Je kunt dit op deze manier niet meer vergeten én is het uit je hoofd. Een leeg hoofd zorgt voor meer overzicht en dat is net wat je nodig hebt in drukke periodes. Voor mij werkt dit heel goed! Zorg dat je dingen van je lijst en agenda kunt wegstrepen, toon geen uitstelgedrag. Want dit zorgt ervoor dat je meer stress ervaart. Je zult merken dat het een heerlijk gevoel geeft als je je to to lijst ziet minderen. Je hebt meer tijd om te ontspannen en staat weer open voor nieuwe ideeën!

4. Let it go!

De film Frozen geeft het al aan; ‘let is go’! Dit is iets waar ik soms moeite mee heb. Op een vrije dag kan ik wakker worden met een hele to do lijst en heb ik pas rust als ik deze hele lijst heb afgewerkt. Wat er dus voor zorgt dat ik om 21.00 uur ’s avonds nog wasjes ben aan het draaien. Aan het einde van de dag ben ik kapot en totaal niet ontspannen. Ondanks dat dit een beetje in de aard van het beestje zit, probeer ik me hier nu wat meer bewust van te zijn en sommige dingen wat meer los te laten. Het is echt niet erg als de was een dagje later klaar is. Niemand die zich hier verder druk om maakt buiten mijzelf. Op zo een dag heb ik ook moeite met spontaniteit, want dat pas niet in mijn gemaakte ‘planning’. Dus door dit nu wat meer los te laten, sta ik ook meer open voor spontaniteit en merk ik dat ik een veel rustiger persoon ben!

5. Zorg voor een afschakel momentje

Afschakelen is belangrijk. Het zorgt voor nieuwe ideeën en energie. Als je altijd ON staat ben je altijd gespannen en áls je dan eens ontspant, reageert je lichaam hier op. Denk aan ziek zijn in vakanties, migraine of oververmoeid zijn op een vrije dag. Het is daarom goed om iedere dag even af te schakelen. Ieder mens schakelt op zijn eigen manier af, denk aan een warm bad, het lezen van een boek, een potje voetballen met vrienden óf tuinieren.

Voor mij is het ‘dagelijks rondje wandelen met de hond’ het afschakel moment van de dag.

Ondanks dat het een heel proces is met James (lees even deze blogpost) vind ik het wandelen totaal geen probleem. Luc en ik proberen iedere avond samen te gaan, zo kunnen we rustig even afschakelen. Soms zeggen we niks en genieten we van de rust, andere dagen hebben we een goed gesprek en komen we tot nieuwe inzichten. Als we thuiskomen zijn we klaar voor een nieuwe dagdeel, vooral omdat Luc veel werkt in de avond en ik af en toe een blogpost typ, is dit afschakel momentje echt een must!

Ik hoop dat je met de bovenstaande 5 tips wat kunt!

 

 

Liefs,

Share.

Laat een reactie achter